torsdag 5. februar 2009

The Pretender


En av mine yndlingssanger er sangen "The Pretender" av Foo Fighters. De første par gangene jeg hørte på denne sangen hørte jeg bare på "sangen" og ikke ordene som ble sunget. Etter vært som jeg begynte å høre på hva de sa fant jeg ut at denne sangen har en mening og et budskap.

Den handler om hvordan en er forskjellige fra alle andre og at man skal være selvstendig å slutte og late som man er noe en egentlig ikke er. Det er dette budskapet og temaet i sangen er, å være seg selv. Det blir brukt en del språkelige virkemddler i sangen, som for eksempel "Send in your skeletons Sing as their bones go marching in again They need you buried deep". Det jeg mener dette betyr er at hvis en overgi seg blir en latt overtatt av andre. Sangen er også veldig fortellende. Mellom refrengene blir musikken veldig rolig og det virker som vokalisten prøver å fortelle til oss i stedenfor å synge til oss.
Det er en sammenheng mellom musiken og teksten ved at når de sterkeste og klareste budskapene i sangen kommer frem blir det sunget og spilt høyest med mest følelser.

Ingen kommentarer: