lørdag 18. april 2009

Max Manus


Min klasse og to andre var så heldige at vi fikk se den norke storfilmen "Max Manus" på kino 1 i skoletiden. Jeg hadde aldri sett filmen før, men siden 80% av de andre elevene hadde sett den, og i tillegg hadde sagt det var den beste norske filmen de noen sinne hadde sett, så gledet jeg meg veldig. Etter å ha sett filmen satt jeg igen med akkurat det samme inntrykket. Det er den beste norske filmen jeg har sett, og den beste skandinaviske filmen jeg noen gang har sett. Det som gjør denne filmen så bra er at den forteller enn sann historie om noen nordmenn som viet livet sitt for Norge. Filmen er også utrolig bra lagd. Jeg satt kanskje meg grøssninger under halvparten av filmen på grunn av de vanvitige scenene og på grunn av alt det modige disse personene gjorde for landet sitt.

Jeg har lest og hørt tidligere at flere tusen norskemenn har kjempet for landet sitt, men jeg har ikke forstått før nå de utrolige riskene og offringene de måtte gjøre for å kjempe for ett fritt Norge. Det høres kanskje litt ut som en klisje, men etter å ha sett filmen er jeg mer stolt av å være en nordmann. Jeg er helt sikkert ikke den eneste som står igjen med denne følelsen.

Etter vi så ferdig filmen fikk vi møte de to regissørene av filmen, Espen Sandberg og Joachim Rønning. De viste oss ulike scener som var veldig vanskelig å lage. De viste hvordan de måtte redigere hele scener for at det skulle virke som om det var fra krigstiden. Dette var veldig kult. De fortalte også at denne filmen var sett av over 1 million mennesker i Norge som gjør den til en av de mest sette norske filmer igjennom tidene. De fortalte også at de hadde et budsjett på 50 millioner kroner, noe som slår også alle andre norske filmbudsjetter igjennom tidene.

Etter å ha sett filmen anbefaler jeg den på det varmeste til alle. Vil garantere deg en god filmopplevelse!

Ingen kommentarer: