onsdag 21. januar 2009

Digital Fortelling


Jeg, Sindre og Henrik samarbeidet om å lage en digital fortelling hvor temaet vårt var materalismen. Fortellingen handlet om en mann fra "bygda" med navnet Roy Arnie. Igjennom hele sitt liv har han drømt om raske biler og rikdom, men har forstått at hvis han skal få noe av dette må han vinne lotto eller noe lignende. Det er akkurat det han finner ut at han har gjort. En dag hvor han går ut for å hente posten sin ser han at det er et brev til han fra Amerika. Når han leser det finner han ut at han har arvet 60 millioner av sin døde onkel. Etter dette har sunket inn bestemmer han seg for å reise til Oslo for å se om han finner lykken der med alle pengen sine. Pengen bruker han på en dyr leilighet, en ny bil og masse mer. Men etter en stund når han sitter alene i leiligheten sin føler han at det er et stort svart hull inne i seg som han har bare stappet fullt med unødvendige ting. Han lengter tilbake til den gamle hverdagen hvor alt var så enkelt og greit. Derfor reiser han hjem igjen.

Det var rundt denne historien jeg og gruppen min valgte å gå ut ifra. Etter vi hadde skrevet ferdig historien begynte vi å finne ulike bilder som ville passe inn i vår digitale fortelling. Etter vi hadde plukket ut de passende bildene begynte vi på selve fremføringen vår hvor Sindre var forteller. Vi støtte på noen små problemer under prossesen av presentasjonen vår, og den største var at vi hadde litt problemer med å legge inn en lydfil i tillegg til inspillingen av Sindre sin stemme. Men hvis en ser bort i fra dette er vi meget fornøyd med resultatet vårt og vi syntes vi fikk en fin framstilling av fortellingen vår.

Jeg syntes det var spesielt en fortelling som skillte seg veldig positivt ut, og det var Kaja og Katinka sin fortelling som handet om temaet kontroll. Den handlet om en jente som mistet kontroll over livet sitt, og som endte med at hun fikk spiseforstyrrelser. Jeg syntes de fikk framstilt fortellingen sin veldig bra med passende bilder og musikk. Jeg er helt sikker på at alle syntes denne fortellingen var spesielt bra siden de fremstilte et så seriøst problem så bra.
Det jeg lærte av denne fortellingen er hva som kan i verstefall skje hvis du mister kontrollen på livet ditt.

Ingen kommentarer: